čtvrtek 20. června 2013

Jak se staví PostAffilitePro.com k výpadkům jejich affiliate software

Dnes v 10:00 jsem objevil u jednoho provizního systému používajícího k měření Post Affiliate Pro (PAP) na subdomene postaffiliatepro.com error 503, který po par minutach zmizel. Bohužel nevím, jak dlouho tam byla před tím.



Poslal jsem chybu obchodu a obchod ji přeposlal na podporu PAP.

Ptal jsem se, zdali jsou v těchto chvílích započítávány provize a prokliky (což určitě nejsou) a zdali to bude nějak kompenzováno. Eshop také připojil otázku na kompenzace za nefungující PAP s připomínkou, že potřebují spolehlivý affiliate software.




Odpověď po 4 hodnách mne šokovala:

Hello,
kompenzacie pre vasich affiliatov nevieme riesit, ak im nejake chcete ponuknut, tak iba ak podla vasho uvazenia a vasich moznosti.

Za vypadok sa ospravedlnujeme. Bol len velmi kratkodoby.

V takom pripade ak sa na vas obrato vas partner, mozete mu povedat, ze je to len kratkodoby vypadok a ze ste ho uz nahlasili zodpovednym ludom a nahlaste nam to.

Dam tento tiket s vasim screenshotom pozriet spravcom nasho servera, aby sa pozreli, co sposobilo error 503 a urobili prislusne opatrenia do buducnosti.

Regards,

Jan Duris
Support Team
Quality Unit


Kompenzace za nefungující PAP by si měl platit sám eshop, a to že publisher přichází o provize je poskytovatelům PAP srdečně jedno, a to samé doporučují aby eshop sděloval svým pracně sehnaným publisherům. Eshop má dokonce před nahlášením na podporu PAP napsat publisherovi, že to již bylo nahlášeno :-)

Správně je v emailu, že chyba byla nahlášena "zodpovědným ludom", ale nést zodpovědnost se jim nechce.

Můj verdikt: Tento software je pravděpodobně nevhodný na vrcholový affiliate marketing a je vhodný pouze pro malé eshopy s malým počtem objednávek, kde se krátkodobé výpadky snadněji v celkovém výkonu ztratí.

Nejsem si jistý, zdali by takovýmto způsobem měla reagovat podpora softwaru určeného pro výkonnostní marketing, co myslíte? Máte také zkušenosti s výpadky PAP hostovaných na jejich serverech?

27 komentářů:

  1. Pěkné, podpora HasOffers ale není o nic lepší. Pokud je problém, často poskytnou zcela nerelevantní rady, vymlouvají se, o nějakých kompenzacích nemůže být ani řeč.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, aspoň vím co dalšího nefunguje. A máte nějaké zkušenosti s přesností měření HasOffers?

      Vymazat
    2. No, je to těžké. Nemůžu říct, že by to byl úplně špatný systém. Nefunkčnost trackování jejich chybou nepamatuji, ale ze vším ostatním už asi menší nebo větší problémy byly. Podora se sice většinou snaží, ale dost záleží na operátorovi. A občas úplně tápou.

      Vymazat
  2. S chybou 503 jsem se u PAP setkal už několikrát. Co je horší vizitka, tak při přechodu jednoho inzerenta z PAP na CJ vzrostl objem provizí na dvojnásobek aniž by se na mé straně něco měnilo. Aktuálně u jiného inzerenta proběhla aktualizace PAP na vyšší verzi a výsledek je takový, že ani po týdnu a několika mailech s inzerentem pořádně nefungují odkazy a neukládá se cookie. Dokonce uvažuju, že bych přestal s propagací. Takže zkušenosti s PAP nic moc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I já jsem se divil, jak po přechodu na CJ provize vzrostly, a nebylo to jen u jednoho eshopu. Projevilo se to jak u Astratex, tak u slevových serverů dříve používajících eHub.

      Včera po výpadku uvedeném v článku PAP měřil prokliky, ale nezapočítával konverze. Na jiných eshopech tekly provize dále.

      Občas mi přijde, že pokud chci na affiliate vydělat, musím nejdříve naučit trh používat vhodný affilite software, správně jej nastavit a umět fungovat s publishery :-I

      Vymazat
    2. Astratex nikdy PAP nepoužíval. Než přešli do CJ, používali vlastní systém na míru podobně jako třeba Vivantis se svým provizni-system.cz.

      Kdysi jsem si všiml, že po prokliku z PAP se na straně klienta neukládá cookie. Ptal jsem se na to podpory eHUB a dostal jsem odpověď, že PAP nepoužívá klasické cookies, ale flashové. Takže stačí, aby uživatel používal AdBlock a provize se nezapočetla.

      U PAP je dobré, že ve statistikách zveřejňuje prokliky včetně referralů. U CJ nebo Affilboxu jsem si takové šikovné funkce nevšiml.

      Vymazat
    3. Já astratex do doby před přechodem na CJ téměř nepoužíval, a v té době moc možností než PAP nebylo, měli jej všichni. Vlastním řešením důvěřuji ještě méně než PAPu :-D

      Tak že používají řešení s Flash cookies mne nenapadlo, málokdo používá více prohlížečů aby to mělo smysl.

      Větší problém do budoucna jsou mobily a tablety, tam se veškeré cookies mažou velmi často (většinou po zavření prohlížeče/restartu telefonu, záleží na prohlížeči) a provize se špatně měří.

      To že nevím z jaké url provize přišla mne také mrzí, ale snad by to mělo jít v CJ pořešit. Mělo by snad jit i vidět obsahy košíků, záleží na nasazeném měřícím kódu z CJ, v zahraničí to myslím vidí.

      Affilbox je pro mne také taková černá skříňka, máte nějaké zkušenosti s přesností měření a použitelností pro affiliate? Nenašel jsem nikde o tom ani řádek. Takže buď jej nikdo téměř nepoužívá a nebo jej mají jen maličké eshopy. A nebo neumějí sehnat affiliate partnery, aby zjistili, co je špatně :-)

      Vymazat
  3. S PaP také nemám moc dobré zkušenosti. Systém je hodně nestabilní a jsem si naprosto jistý, že několik % objednávek není u každého affiliate programu běžícím na PaP každý měsíc zaznamenáno. Jak se říká: "Nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci" a to platí i při výběru technologie pro affil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Všichni máme stejné zkušenosti :-(

      Bohužel, affiliate v současné době je dělání reklamy zdarma (nebo vyhozeného času a peněz za tvorbu propagujících webů) a beta testing webu poskytovatele a jeho celého přístupu k zákazníkovi.

      Vymazat
  4. a) Existuje nějaký software pro výkonnostní marketing, který by byl lepší než PAP? Prosím o relevantní odpovědi s konkrétními odkazy na srovnávací testy a názvy softwarů.

    b) Existuje nějaký e-shop, který by vám platil kompenzace za výpadek software? Jak se pak měří délky výpadků a jaký jo vzorec pro kompenzace?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ad A)
      Ze zkušeností a i z předchozích komentářů je to na českém trhu CJ.com.
      Měří více způsoby, používá přesměrování místo parametru v url, takže je i menší možnost si pokazit SEO vytvářením duplikátů stránek s affil id.

      Bohužel, srovnávací testy nejsou přímo možné a ani jsem žádný nenašel, vše hodně závisí na kvalitě implementace a použitých technikách jednotlivých SW.

      Bohužel i měření Analyticsem má své mouchy a je potřeba jej dobře nastavit, aby se dle něj daly provize kontrolovat.


      Ad B)
      Ano, existují eshopy, které doměřují provize Analyticsem a dorovnávají je, měsíčně se u PAP jedná o 20-40% z provizí. Zdali je to výpadky PAPu nebo jeho špatným měřením je pak jedno ;-)

      Vymazat
    2. ad A) CJ si ale nelze nasadit jen tak na můj web, jako koupený PAP. Je třeba vstoupit do sítě a odvádět pravidelné procento z obratu či výdělku v rámci CJ, co si tak vybavuji.

      Vymazat
    3. CJ není krabicové řešení, neumožňuje hostování na Vašem serveru.

      PAP nabízí jak variantu hostovanou u nich (varianty do 99 USD/mesíc), tak krabicové řešení (varianta za 199 USD), které si nainstalujete u sebe.
      Bohužel u krabicového řešení musíte přičíst svoji správu a náklady na server. Toto řešení má výpadky ještě častěji než hostované u PAP. A pokud začne být používané a začnou problémy, utečou publisheři i interenti stejne rychle, jako se to stalo u eHub.cz
      U řešení hostovaného na serveech PAP také není známo, kolik výkonu má, pravděpodobně podle tarifu budou přiděleny systémové prostředky VPS serveru, při přetížení opět padá a je nestabilní.

      CJ má servery po celém světě, jsou v něm stovky velkých eshopů, v administraci CJ lze u zahraničních eshopů procházet položky a vytvořit si banner na určitý produkt - to v ČR nelze, máme jiné xml výstupy z eshopů než jsou zvykem v zahraničí.
      U CJ se platí 5000Kc za vstup - poradenství s implementací, doladění detailů, opravdu se kazdému věnují. Plus pak procento z provizí jako náklady na chod systému, většinou 20-30%, myslím, že velké eshopy si mohou poté domluvit lepší podmínky. Jako zálohy na provize si berou myslím 500€.
      Ale neplatíte žádný hosting, máte zázemí, máte podporu která odpovídá na dotazy, a hlavně, CJ má garantováno vyplacení provizí publisherům. Mnoho lidí nedostalo provize vyplaceno.
      Zároveň eshop má snadnější sehnat publishery, může se prezentovat na Affiliate konferenci pořádané VivNetworks (zástupce CJ v ČR), a dalších mnoho výhod.

      Pro malé eshopy, které nepočítají s affiliatem jako velkým zdrojem návštěvnosti, může být zajímavější řešení přes affilbox.cz, ale i to má své mouchy.

      Základem je, na jaký typ publisherů cílíte. I u affiliate to je tak, že 10% publisherů vám udělá 90% objednávek.
      Takže starejte se hlavně o velké publishery, ti malí jsou často zanedbatelní.

      Jste-li publisher, snažte se pro daný eshop/službu dostat do těch top 10%, spolupráce bude pro obě strany zajímavější.

      Každý eshop si může vybrat, zdali se vrhne do výhod affiliate naplno a nebo bude jen tak "přicmrndávat" a tím přijde o své příležitosti. Zklamaní publisheři se již nevrátí a na internetu bude, že jejich affiliate nefunguje a nevydělává.

      Vymazat
  5. Ad B)B)
    20-30% jste napočítal z vlastní zkušenosti? U jakých projektů jste to napočítal a kolik těch projektů je? Jak si vede např. CJ v porovnání s PAP? Jak se říká, papír snese všechno, ale přesná informace je nad zlato... Každý server může mít výpadek a přesnost měření je otázkou architektury SW. Otázkou je také, jak se kdo o který SW stará resp. jak ho nakonfiguruje, zda vám bude počítat opakované objednávky, nebo jen konverze, jaká je konkurence affiliatů apod. Parametrů je více, ale cílem debaty je přece dopracovat se k realným datům a ne jen být zaujatý k jednomu systému, když nedokážete předložit konkrétní prokazatelná data....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nebuďte anonymní. Se za své názory stydíte?

      Čtete co je v diskuzi - Ano, sam vidim kolik je mi dopočítáváno, o kolik statistiky PAP nesedí

      Názvy eshopů, které doměřují provize analyticsem nejsou důležité, hlavní je, že to dělají, a že statistiky PAP nesedí. Což píší ze zkušeností i jiní publisheři v této diskuzi.

      Srovnání CJ a PAP je výše v komentáři - může jít i o 100% navýšení provizí

      Pokud si pronajmete SW na servech poskytovatele SW, tak by měla být architektura ošetřena tak, aby výpadků bylo minimum. Zárověň technologie měření by měla být několikanásobná: cookies, flash cookies, ...
      Samozřermě zde se nebavíme o minutovém výpadku, článek byl o tom, že v PAP výpadky nikdo moc neřeší, uvedený eshop není velký jako zahraniční obchody. Pokud má PAP výpadky při několikatisícové návštěvnosti eshopu, buď musejí posílit HW řešení a nebo je na čase přejít na jiné affiliate řešení, které tento nápor zvládne. Přece jen affiliate SW je takové složitější počítadlo návštěvnosti.

      Konfigurace SW je otázkou podpory affiliate SW, implementace správce eshopu. Předpokládám měřící script vložený na každé stránce + konverzni kod po dokonceni objednavky.

      Opakovaná objednávka může mít několik podob:
      Zakazník přijde, získá affiliate cookie s platností třeba 45 dni, nakoupí, provize se připočte. Dále možnosti
      a) zakazník se vrati za 25 dni, cookie je stále platná (pokud se již nesmazala), a na základě platné cookie se provize opět započte. Toto je běžné nastavení.
      b) zakazník nakoupí po půl roce, cookies již neplatí/není. Provize se nezapočítává, cookies není platná.
      c) zákazník nakoupí přes partnera X, partner X získá provizi. Po půl roce přijde zákazník přes partnera Y a nakoupí. Provizi získá partner Y, jelikož jeho cookies je platná.
      d) zákazník přijde bez affiliate kódu a nakoupí. Po půl roce přijde zákazník přes partnera Y a nakoupí. Provizi získá partner Y, jelikož jeho cookies je platná.

      Vše by mělo záležet pouze na poslední platné cookies. Affiliate kód by měl být vložen do srovnávačů zboží, PPC a veškerých odkazujících stránek, aby při vlastní propagaci eshopu se nevyplácely provize tam, kde si eshop reklamu přímo zaplatil.

      Affiliate musí být součástí celého online marketingu, a vše podle toho musí být nastaveno.

      Konkurence affiliatů, co to je? Každý eshop je jiný, má jinou nabídku, jiné zpracování, jiný marketing, jinou komunikaci se zákazníky, jiný design eshopu, jiný přístup, jiné zaměstnance, jiné výhody, jiné benefity, jiné ceny dopravy zdarma, jiné rozmístění prvků, jinou použitelnost, jiné počty vrácení zboží, jinou konverznost nákupního košíku, jiné recenze od zákazníků, jinou cílovou skupinu,...
      Není to o provizích, je to o celkovém dojmu na zákazníka, zdali eshopu uvěří a nakoupí.
      Pokud myslíte konkurenci eshopů/služeb, které v té oblasti provozují affiliate - málokdo si konkuruje. Viz rozdíly v eshopech. Výše provize je dobré zvyšovat podle uskutečneného obratu jaký publisher udělá, a pokud jste úspěšný, ve většině případů větší než oficiální provizi dostanete. Je to také o tom, že buď se bude odkazovat na Vás, nebo na konkurenci. Naštvat a tím odradit publishera je snadnější než si myslíte ;-)

      Reálná data? Měříme víceméně neměřitelné.
      Jak započtete provizi, když zákazník udělá objednávku po telefonu? Jak započtete provizi, když hledá zboží v práci a nakoupí doma? Jak započtete provizi, kdyz hledá na telefonu a nakoupí na PC? Jak započtete provizi, když affilaite SW špatně měří? Jak započtete provizi, když se mečí flash cookies a návštěvník flash blokuje?

      Affiliate je výkonostní marketing, musí k němu být vhodné nástroje, musí být jasné jak se vše měří, ... Bohužel toto většině lidí nedochází.

      AFFILIATE NENÍ ZPŮSOB JAK MÍT NĚKDE REKLAMU ZDARMA !!!

      Vymazat
  6. Adblock blokuje PAP, což dost ovlivňuje. Někde od 10% nahoru, tolik je v průměru uživatelů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, o snižování zisků z affilu způsobeném AdBlockem jsem nikdy nepřemýšlel, a ani by mne nenapadlo, že se může jednat o tak vysoké procento.

      Vymazat
  7. je pravda, že vstup do CJ je něco dost jiného než provozování vlastní platformy, takže to neni tak úplně konkurence. A proti CJ tady je např ADF, espoluprace a další, které nabízejí to samé + mají vše zdarma.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Podle čeho usuzujete, že nabízejí to samé?

      Když se podíváte pořádně tak zjistíte, že každý nabízí něco jiného, s jinými možnostmi a s jinými výhodami pro publishery.

      Srovnávéte komára s velbloudem, dost nešťastně ;-)

      Vymazat
    2. A kde jste našel, že ostatní poskytují něco zdarma???

      Vymazat
  8. espol to třeba má na svém webu u adf si nejsem 100% jistý. A ať koukám jak koukám, nezdá se mi, že by CJ nabízelo něco navíc. Nebo se pletu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždy záleží, jak na který systém koukají publisheři a jak jsou s ním spokojení. O pohled inzerenta by až tak jít nemělo, ten by si měl vybrat systém hlavně podle spokojenosti publisherů.

      S kolika affiate máte zkušenost? A na jakých SW běžely?

      Vymazat
  9. Dnes pro změnu opět PAP neběžel, error 502.

    A to je jen to, čeho si náhodou všimnu, výpadků bude o mnoho více.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hello Neosite,

      za vypadok sa ospravedlnujeme. Vypadok traval max. 30 minut a chybu sme uz lokalizovali a opravili. Snazime sa aby boli vypadky minimalne ale v niektorych neocakavanych pripadoch tomu nevieme zabranit. Ale vzdy sa snazime chybu odstranit okamzite ako nastane.


      PAP i po mnohaletém vývoji má neustále výpadky, aspoň jsem se díky jejich podpoře dozvěděl, jak byl výpadek dlouhý.

      Vymazat
    2. Další dněšní výpadek http://imagelink.cz/images/error3.jpg

      Vymazat
  10. tak velke jako vy urcite ne :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Držím palce, affiliate je adrenalin :-D

      Vymazat