středa 10. července 2013

Kuponové weby jsou paraziti jak na vlastním eshopu, tak na affiliate

Jak se chová zákazník? Vybírá zboží na eshopu a vloží si jej do košíku. A vidí kolonku "Slevový kupon". A vzhledem k vsudypřítomné masáži slevových kuponů začne hledat, zdali si nějakou slevu nenajde...

Slevový kupon



A první co udělá, že zadá do vyhledávače:
  • "<název_eshopu> slevový kupon"
  •  "<název_eshopu> sleva"
  • "<název_eshopu> kupon"



Eshopy tímto parazitují sami na sobě, že dávají možnost kuponovým webům vydělat na své marži, přičemž kuponový web žádnou novou návštěvnost nepřivádí.

Dalším extrémem jsou doplňky kuponových webů do prohlížeče, kdy rovnou doplněk na eshopu, pro který má kupón, zobrazí slevu na nákup. Opět žádná nová návštěvnost, eshopy se dobrovolně dělí o svoji marži bez žádné přidané hodnoty.

Velký problém je to pro affiláky, kteří přivádějí návštěvnost pomocí bannerů nebo odkazů. Díky použití kuponu se provize pripočte tomu, pro koho je sleva vygenerována. V případech kdy jako affilák bych měl 10% provizi, pro kupony to bude 5% sleva + 5% provize.
U ostatních kuponů není jasné, zdali se při jeho použití provize započte, nebo ten kdo přivádí návštěvnost ostrouhá.

A problémem jsou velké náklady tohoto  parazitování. Eshop si platí různou reklamu ať PPC, srovnávače zboží nebo placené články, aby pak se o svůj zisk ještě dělil s kuponovými weby.

Vím o velkých eshopech, které mají v plánu kupony hodně omezit a nebo zrušit, protože na ně ještě doplácejí. Nechali se dohnat do nesmyslných slev, které jsou téměř vyšší než jejich marže. Jiní už je postupně ruší, což je v omezené nabídce kuponových webů vidět.

Zajímalo by mne, zdali je pro eshopy tato politika výnosná? Platí něco, co absolutně nemá přidanou hodnotu, místo aby rozvíjely návštěvnost z efektivních zdrojů. Když mají prostor na velké slevy pro slevové kupony, určitě by jej našli i pro affiliate, kde by to bylo pro obě strany zajímavější.

Jak se na kuponové weby díváte vy?

10 komentářů:

  1. Není to chyba kuponových webů, ale špatně nastaveného provizního programu a chyba affiliate managera, který to nekontroluje.

    Kupónům a tomu, jak nastavit affiliate program pro tento typ propagace správně věnuji celou jendu kapitolu www.affiliateacademy.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona je spousta věcí v českém affiliate nastavena špatně, tak snad osvěta pomůže ;-)

      Vymazat
  2. Take v tom problem nevidim, sam mam web s kupony a pokud to podminky affiliate programu dovoluji, nevidim v tom problem.
    Napr. wedos a jejich slevova masaz jim prinesla a prinasi nemalo zakazniku..
    Ze ma eshop spatne spocitane marze je take problem eshopu, ne muj. Pokud pri prodeji se slevou a s vyplatou provize prodelava, mel by se nad svym business planem zamyslet nebo si spocitat zda mu privedeny zakaznik za tu ztratu stoji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ćlánek je o tom, že kuponové weby nové návštěvníky nepřivádějí, ne že kupony jsou špatné. Kuponový web využívá již známého brandu a kuponové mánie, bohužel často na to dojíždějí na ziscích.

      Wedos je známý díky affiliate (bannery, odkazy, apod.), kupony jsou jen výhodou - nepředpokládám, že jim posíláte návštěvnost zdarma. Samozřejmě wedos nyní jede za minimalni zisk, az konkurenci zničí, slevy skončí a nebude kam jít jinam.


      Předpokládám, že také využíváte návštěvnosti z vyhledávačů na "brand sleva" apod.?

      Vymazat
    2. Kuponove weby nove navstevniky urcite privadi, vemte si, ze clovek chce koupit lednici XY, najde si web s kuponama a vyjede si sekci bilou techniku kde vidi alzu, mall a kasu. Kde nakoupi? Tam kde i se slevou dostane nejnizsi cenu. Prisel treba za ucelem slevy do alzy, ale nakonec nakoupi v kase, to je proste konkurence.

      Navstevnost samozrejme posilam vsude zdarma, pokud navstevnik nakoupi, tim lepe. Je to win-win-win, eshop je spokojeny, zakaznik je spokojeny i ja jsem spokojeny. Pokud nenakoupi, asi nasel jinde lepsi nabidku.

      Nehlede na to, ze pokud zakaznik ma moznost nakupu se slevou, vetsinou koupi i to, co by normalne nekoupil.

      Vymazat
    3. 5% sleva znamená, že musím 95% ceny zaplatit ;-)
      Každý kupoje co jej nadchne a na co má peníze. Nevím o tom, že by kuponové weby ve velkém dělaly reklamu na určité produkty, aby vzbudily poptávku.

      Tak vidíte, sám potvrzujete, že zákazník přijde za účelem nákupu do alzy, najde kolonku pro slevový kupon a jde jej hledat do vyhledávače, a díky tomu zákazník nakoupí u konkurence, která má slevu o 1% vyšší. To je po ně snad ještě horší než žádné kupóny nemít!

      A ještě nechávají vydělat dalším, kde na kuponových webech si musí platit reklamu, aby byli více vidět než konkurence, a nebo cpou peníze do PPC v obsahové síti, která se na kuponových webech zobrazuje.

      Opravdu si myslíte, že je s kuponovými weby vše v pořádku?
      (Nehodnotím kupony na dopravdu zdarma a na jednotlivé produkty, a nehodnotím cashback.)

      Vymazat
  3. Kasa například už kupóny hodně omezila. Z pohledu produktaffiláka asi těžko můžu soutěžit s kupónama. Pro mě to je těžko win. Osobně bych raději kupóny viděl v jednotkách kusech pro partnera, který takto kupujícího ještě více podpoří. Tady vidím smysl, v kuponfarmách nikoli. Ale v tomhle jsem určitě zaujatý. Kuponfarmy z pohledu zákazníka jsou jistě přínosné a pokud je provozovatel eshopu blbý a provize si nespočítá, patří mu, co mu patří. Pak je na místě osvěta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, jsem také produktaffilák, a proto na to asi máme stejný názor ;-)

      Vymazat
  4. Konecne nekdo :)

    Kdysi jsem bral na alze neco... tak samozrejme jsem si zagooglil slevovy kupon.. vysledek = alza naprosto zbytecne ztratila, majitel kuponoveho serveru/parazit/ bez prace vydelal.

    totez wedos kupony :)

    Jedine a spravne reseni by bylo, kdyby majitel kupon. serveru mel na provizi narok pouze v pripade, ze privede navstevnika, kter na stranky prodavajiciho drive predtim nekoukl. Ovsem pochybuji, ze to nekdo ma takto a ani tak to neni 100% bohuzel.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář :-)

      Aspoň je vidět i dle zkušeností, že je to pravda.

      Uvidíme, třeba se dočkáme změn...

      Vymazat