středa 8. července 2015

Použitelnost eshopů v AFFILO.cz - vše je na svém místě a zákazník se neztrácí!

Použitelnost a funkčnost eshopového řešení, které používáme u eshopů zapojených v affiliate síti AFFILO.cz,  jsme ladili na základě 7 let zkušeností s affiliate a 3 let zkušeností s provozem eshopu s módní obuví.

Eshopy jsme začali stavět tak, jak by podle našich poznatků měly vypadat, aby byly maximálně konverzní. Více než cokoliv jiného je nyní jasné, že vše musí být na svém místě a přesně tam, kde to zákazník očekává. Stěžejním cílem totiž je nenutit zákazníka přemýšlet, a umožnit mu snadnou a radostnou cestu k uzavření objednávky.

Zákazníci na eshopech nehledají žádné revoluční novinky v designu ani žádné překvapivé prvky v navigaci. Eshop nemusí vypadat nijak zvlášť inovativně, ale spíše naopak - uvěřitelně a předvídatelně. Klíčovou vlastností každého eshopu a jeho cílem je důvěryhodnost. Proto jsme, jako příklad přidali několik screenů podstránek z již funkčního eshopu PradloElisa.cz, který jsme vytvořili, a který je, jak máme již číselně potvrzeno, vysoce konverzní.

HLAVIČKA




Na e-shopu jsou prvky, které by měly být viditelné na všech jeho podstránkách. Jaké to jsou především?
  • Velká intuitivní ikona košíku v pravém horním rohu. Chcete přeci, aby zákazník jasně viděl svůj výběr. 
  • Odkaz pro přechod přímo do objednávky u ikony košíku. Tato možnost je často opomíjená, ale na eshopu mi přináší skvělé výsledky. Umožňuje totiž košík přeskočit a usnadňuje tím cestu k dokončení objednávky. A o to jde především. Odstranit všechny zbytné mezikroky a udělat proces nákupu co nejjednodušší. 
  • Kontakt na eshop - Pokud je zákazník přímo v detailu produktu, ale potřebuje si ještě něco telefonicky ověřit, nenechte ho složitě navigovat pryč a hledat kontakt na jiné podstránce. Vy chcete, aby na detailu produktu zůstal a neměl příležitost nechat se odradit hledáním telefonního čísla. Proto je telefonní číslo umístěné v hlavičce prakticky nezbytná věc. 
  • Výdejní místa - máte širokou síť výdejních míst? Jen se v hlavičce pochlubte jak je váš eshop prozákaznický a jak snadné je si zboží vyzvednout. 

Vše by na e-shopu mělo být dobře barevně odlišené, jednoduše čitelné a motivující k nákupu i k dalšímu procházení.

VYHLEDÁVÁNÍ




Obrovsky podceňovaná funkcionalita na většině eshopů je vyhledávání. Pokud zákazník vyhledává, je již vetšinou v pokročilejší fázi nákupu.


Eshop zákazníka často ztratí, pokud mu nenabídne to co hledal, byť se dané zboží na eshopu nachází. 

Vyhledávání na eshopech často nefunguje vůbec dobře. Proto jsme postavili vyhledávač tak, aby živě našeptával nejlepší možnosti, které odpovídají zadanému hledání.

Screen ukazuje vyhledávání podprsenek. Systém na pozadí nejprve nabídne odpovídající kategorie, seřazené podle počtu položek v nich dostupných. Poté seřadí nejlepší dostupné výsledky konkrétního hledaného zboží.

HOMEPAGE




I když přes hlavní stránku neproudí zdaleka tolik návštěvnosti jako přes stránky detailů produktů, je dobré jí věnovat pozornost. Měly by z ní vést jasně viditelné odkazy na nejdůležitější podstránky eshopu.


Možnosti dopravy, místa osobního odběru, či navigace do hlavních kategorií a zákaznických recenzí, to vše musí být vidět na první pohled.

Klíčová je i zde práce s důvěryhodností. Musíte v každém kroku v zákaznících vzbudit chuť nakupovat. Proto, pokud eshop disponuje dostatkem pozitivních zákaznických recenzí, je dobré bloček s posledními recenzemi umístit pod výpis kategorií do viditelné oblasti bez potřeby rolovat stránku.

VÝPISY ZBOŽÍ




V prodeji módy je klíčové používat velké obrázky. Testováním a měřením nám vyšlo, že ideální počet pro zobrazení ve výpisu jsou 3 obrázky na jeden řádek. Je to z důvodu, že více než cokoliv jiného se móda prodává na základě fotek a emocí v nich, a proto musíte dát zákazníkovi možnost produkt dobře vidět, aniž by se musel proklikávat do jeho detailu.

Ve výpisu kategorie je také důležitá drobečková navigace s počtem produktů v každém odkazu. Zákazník tak zřetelně vidí konkrétní počty zboží a motivuje jej to dále stránky procházet. A to je přesně to co chcete.


Čím více času na stránkách zůstane, tím více času máte na to jej přesvědčit, aby u Vás nakoupil. 

Přístup k recenzím zákazníků nesmí chybět ani na podstránkách kategorií. Nejlépe se zde osvědčilo, klasické vyjíždějící ucho, které se po najetí myší rozbalí.

Eshop musí s důvěryhodností pracovat v každém kroku práce se zákazníkem.

DETAIL PRODUKTU




Detail produktu pracuje s dostupností zboží - u variant je vždy vidět, kdy bude doručena i jaká je cena dopravy až domů k zákazníkovi. Jasně viditelná musí být i informace, kdy bude zboží doručeno. Nesmírně důležitým prvkem stránky jsou také recenze vedle produktového obrázku. Pomáhají budovat důvěryhodnost tam, kde je to doopravdy potřeba. A zákazník musí vědět, že se nemusí bát přidat zboží do košíku a nakoupit. Co je dále zobrazeno? Slevy zboží z daného stromu kategorií, popis i tabulka velikostí.

Vše má zákazník přehledně na očích, aniž by musel pro další potřebné informace odcházet ze stránky produktu pryč.

DETAIL PRODUKTU - PODOBNÉ ZBOŽÍ





Systém automaticky ke každému produktu řadí "Podobné produkty" podle největší shody.

Eshopy jsou nastaveny tak, aby třídění probíhalo automaticky a zobrazením podobného zboží usnadnilo zákazníkovi přirozené procházení stránek. A nejen to. Tím, že se zákazníkovi z každého detailu produktu nabídnou ty nejlepší podobné kousky a vám tato funkce jako správci eshopu ušetří desítky hodin nekonečného ručního třídění.

OBJEDNÁVKA




Z vlastní zkušenosti a nesčetného testování vím, že jednokroková objednávka je neporazitelná.

Čím méně údajů po zákazníkovi chcete, tím výše stoupá procento dokončení objednávky. 

To znamená, že doby čtyř a více krokových objednávek jsou už dávno pryč. Proto je důležité po zákazníkovi chtít co nejméně informací a vyžadovat jen ty nezbytné potřebné k doručení balíčku. Ničím víc jej není zapotřebí zatěžovat. Každá vteřina, ušetřená při vyplňování formuláře, totiž hraje ve prospěch dokončení konverze.

A co stačí vyžadovat za údaje?
  • Výběr dopravy a platby
  • email
  • telefon
  • dodací adresa

Dále je na stránce jednokrokové objednávky umístěné přehledné posuvné okno se shrnutím, které zákazníkovi pomáhá s orientací a s detailním přehledem o nákupu. Cílem této části nejkritičtější podstránky eshopu je přehledně ukázat všechny potřebné informace, aby zákazník byl ubezpečen co objednává a co nejpravděpodobněji dokončil objednávku.

A to hlavní a nejdůležitější na celém eshopu a jeho svatý grál - výrazné tlačítko pro dokončení objednávky. Po stisku tohoto tlačítka máte vyhráno.

Celý eshop je postaven za jedním účelem - aby bylo tlačítko "Dokončit objednávku" mačkáno spokojenými zákazníky co nejčastěji.

Tip:

Žádné komentáře:

Okomentovat